Zo zorg je voor een laag personeelsverloop

De arbeidsmarkt is in Nederland nog steeds enorm krap. Met name wanneer je kijkt naar het aanbod aan personeel binnen de technische arbeidsmarkt is er één ding zeker waar je als bedrijf zeker niet op zit te wachten: dat de talenten binnen je bedrijf switchen van baan. Want het kost niet alleen veel moeite om de juiste vervanger te vinden, maar het brengt ook een flinke investering in tijd en geld met zich mee om nieuwe collega’s in te werken!

Als arbeidsmarktspecialist hebben we dagelijks contact met tientallen bedrijven die mogelijk net als jullie ook met het aantrekken van goed personeel worstelen. Ons advies: laten we éérst eens kijken hoe je er voor kunt zorgen dat je jouw personeelsverloop omlaag brengt, zodat je voorkomt nog meer vacatures uit te moeten zetten.

Gebruik de onderstaande tips in jullie voordeel om te leren wat medewerkers bewegen en verloop tegen te gaan!

TIP 1

KEN DE BEWEEGMOTIEVEN

Om direct met de belangrijkste te starten: vóórdat je het personeelsverloop van jouw bedrijf kunt beïnvloeden moet je eerst weten waarom iemand überhaupt een overstap zou overwegen.
De top 5 belangrijkste redenen bij het maken van een baankeuze voor monteurs zijn volgens Jobdigger:

  1. 67% vindt een goed salaris belangrijk
  2. 50% vindt een vast contract van belang
  3. 43% vindt de werksfeer belangrijk
  4. 35% vindt de inhoud van het werk een belangrijke factor
  5. 27% vindt de uitdaging in zijn of haar werk bepalend
    Bron: Jobdigger, 2023

Houden jullie al rekening met deze punten? Ja? Mooi! Het besef hebben van wat je collega’s belangrijk vinden is het halve werk. Nee? Dan is er genoeg terrein om te winnen. Start met het achterhalen hoe tevreden je team eigenlijk is:

Weet wat de beweegmotieven zijn om verloop te tackelen

TIP 2

INVESTEER IN BEGELEIDING & COMMUNICATIE

Een goed begin is het halve werk. Cliché of niet, dit geldt met name voor het inwerken van nieuwe teamleden. Niks zo prettig om door je nieuwe teamleden warm verwelkomd te worden en het idee te krijgen dat je nieuwe werkgever de tijd neemt om de fijne kneepjes van het vak aan te leren.

Een concreet voorbeeld? Lead Trainer Ruud Louvet van Lamers HTS verzorgt het inwerktraject van nieuwe medewerkers bij Lamers: “Waar we eerst mensen aannamen, de basis introductie gaven en na een paar dagen training ze veel succes wenste (bij wijze van), besteden we nu meer aandacht en tijd aan de mensen zodat de medewerkers zich gehoord voelen. Zo weten we direct waar iemand tegen aanloopt en kunnen we ook direct actie ondernemen.”

Bij Lamers doen ze dit door:

  • Een uitgebreid inwerktraject te faciliteren om direct de knelpunten aan te pakken
  • Één op één gesprekken voeren om iemands ambities en persoonlijke doelen te bespreken
  • Investeren in HR / supervisors die dagelijks contact hebben met het team om zo meer onderlinge interactie te krijgen en persoonlijke aandacht te geven

Het resultaat? Je raadt het: betrokken medewerkers. Wat betrokkenheid jouw bedrijf oplevert? Dat lees je in de bonus tip!

Begeleid & communiceer met je team om verloop tegen te gaan

TIP 3

BIED IETS OM NAAR TOE TE WERKEN

Met andere woorden: geef je medewerkers een mijlpaal om naartoe te werken. Dat kan zijn in de vorm van het behalen van een diploma, een certificaat om beter te worden in je werk óf een concreet stappenplan om intern te kunnen promoveren naar een nieuwe functie. Dit sluit perfect aan met het vorige punt, want pas wanneer je besproken hebt welke stappen iemand zou willen maken, dan kun je hier pas invulling aan geven. Een dergelijk stappenplan bestaat simpelweg bijvoorbeeld uit:

  • Waar sta je nu; wat is je huidige functie en kennisniveau?
  • Waar wil je naartoe; welke stappen zou je intern willen maken?
  • Welke opleiding, kennis of ervaring heb je nodig om dit te bereiken?

Zo maken ze bij SPIE Machinebouw in Weert gebruik van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP), zodat mensen die bij hun starten direct een nieuwe mijlpaal hebben waar ze naartoe kunnen werken.
Op die manier heeft ieder individu binnen hun team een eigen “stip op de horizon”, zodat zij goed zicht hebben op wat hun toekomst bij SPIE te bieden heeft.

BONUSTIP

COMPLIMENTEER & BETREK JE TEAM

Deze bonus tip is misschien wel het makkelijkst om toe te passen: geef erkenning aan je team voor het goede werk dat ze leveren én laat zien waar ze met hun werk aan bijdragen! Na het ontvangen van een compliment maakt het brein of “ons beloningscentrum” dopamine aan, wat op zijn beurt een grote rol speelt in het humeur en motivatie. Dus ben je tevreden met de prestaties van je team? Laat het ze weten! Een klein gebaar met een grote impact (JobEducation, 2023).

Keer op keer spreken we lassers, verspaners en monteurs die ontzettend kundig zijn in de onderdelen die ze maken, bewerken of samenstellen. Het komt nog veel te vaak voor dat ze ons vertellen dat ze eigenlijk geen benul hebben waar deze onderdelen voor dienen, omdat ze slechts een werktekening onder hun neus geschoven krijgen. Dus een eenvoudige tip: laat zien dat je jouw team dankbaar bent voor hetgeen dat ze produceren en betrek ze in datgene waar dat hun eindproducten voor dienen.

Wat betrokkenheid jouw bedrijf oplevert? Uit onderzoek beïnvloed dit o.a. de volgende punten:

  1. Gezondheid; dus minder vaak ziek
  2. Trots; zullen je organisatie aanbevelen bij anderen
  3. Energiek; zetten zich meer in voor de leidinggevende en de organisatie
  4. Hulpvaardigheid; de alom belangrijke servicegerichte houding
  5. Enthousiasme; richting de klant en kritisch naar zichzelf toe
  6. Proactief; eigen initiatief tonend om de organisatie te verbeteren
  7. Meer tevredenheid; halen het beste uit zichzelf
    Bron: OneTeam, 2017

DUS, CONCREET?

Samengevat: loyaliteit en een laag verloop creëer je niet alleen op basis van een goed salaris.
Het geven van waardering, betrokkenheid en duidelijke verwachtingen voor de toekomst zijn onderdelen
van het totaalpakket wat er voor zorgt dat je team maar al te graag bij jullie bedrijf blijft. Ga dus na of jullie:

  1. Arbeidsvoorwaarden in lijn zijn met de beweegmotieven van je team
  2. Goed ontvangen en ingewerkt worden en een vast aanspreekpunt hebben om de voortgang te bespreken
  3. Je medewerkers een duidelijk plan hebben wat ze intern kunnen bereiken op het gebied van functie & kennisniveau

Tot slot: ben niet te zuinig met het geven van complimenten, dit kan je bedrijf op verschillende vlakken rendement opleveren!

Technisch personeel nodig?

Benieuwd hoe wij dit aanpakken en wat het voor jouw organisatie kan betekenen?
We komen graag bij je langs om er meer over te vertellen!

Scroll naar boven