De arbeidsmarkt is in Nederland nog steeds enorm krap. Met name wanneer je kijkt naar het aanbod aan personeel binnen de technische arbeidsmarkt is er één ding zeker waar je als bedrijf zeker niet op zit te wachten: dat de talenten binnen je bedrijf switchen van baan. Want het kost niet alleen veel moeite om de juiste vervanger te vinden, maar het brengt ook een flinke investering in tijd en geld met zich mee om nieuwe collega’s in te werken!
Als arbeidsmarktspecialist hebben we dagelijks contact met tientallen bedrijven die mogelijk net als jullie ook met het aantrekken van goed personeel worstelen. Ons advies: laten we éérst eens kijken hoe je er voor kunt zorgen dat je jouw personeelsverloop omlaag brengt, zodat je voorkomt nog meer vacatures uit te moeten zetten.
Gebruik de onderstaande tips in jullie voordeel om te leren wat medewerkers bewegen en verloop tegen te gaan!
TIP 1: KEN DE BEWEEGMOTIEVEN
Om direct met de belangrijkste te starten: vóórdat je het personeelsverloop van jouw bedrijf kunt beïnvloeden moet je eerst weten waarom iemand überhaupt een overstap zou overwegen.
De top 5 belangrijkste redenen bij het maken van een baankeuze voor monteurs zijn volgens Jobdigger:
- 67% vindt een goed salaris belangrijk
- 50% vindt een vast contract van belang
- 43% vindt de werksfeer belangrijk
- 35% vindt de inhoud van het werk een belangrijke factor
- 27% vindt de uitdaging in zijn of haar werk bepalend
Bron: Jobdigger, 2023
Houden jullie al rekening met deze punten? Ja? Mooi! Het besef hebben van wat je collega’s belangrijk vinden is het halve werk. Nee? Dan is er genoeg terrein om te winnen. Start met het achterhalen hoe tevreden je team eigenlijk is:
TIP 2: INVESTEER IN BEGELEIDING & COMMUNICATIE
Een goed begin is het halve werk. Cliché of niet, dit geldt met name voor het inwerken van nieuwe teamleden. Niks zo prettig om door je nieuwe teamleden warm verwelkomd te worden en het idee te krijgen dat je nieuwe werkgever de tijd neemt om de fijne kneepjes van het vak aan te leren.
Hoe je dit zou kunnen doen:
- Een uitgebreid inwerktraject te faciliteren om direct de knelpunten aan te pakken
- Één op één gesprekken voeren om iemands ambities en persoonlijke doelen te bespreken
- Investeren in HR / supervisors die dagelijks contact hebben met het team om zo meer onderlinge interactie te krijgen en persoonlijke aandacht te geven
Het resultaat? Je raadt het: betrokken medewerkers. Wat betrokkenheid jouw bedrijf oplevert? Dat lees je in de bonus tip!
TIP 3: BIED IETS OM NAAR TOE TE WERKEN
Met andere woorden: geef je medewerkers een mijlpaal om naartoe te werken. Dat kan zijn in de vorm van het behalen van een diploma, een certificaat om beter te worden in je werk óf een concreet stappenplan om intern te kunnen promoveren naar een nieuwe functie. Dit sluit perfect aan met het vorige punt, want pas wanneer je besproken hebt welke stappen iemand zou willen maken, dan kun je hier pas invulling aan geven. Een dergelijk stappenplan bestaat simpelweg bijvoorbeeld uit:
- Waar sta je nu; wat is je huidige functie en kennisniveau?
- Waar wil je naartoe; welke stappen zou je intern willen maken?
- Welke opleiding, kennis of ervaring heb je nodig om dit te bereiken?
Je zou bijvoorbeeld ook een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) kunnen opstellen, zodat mensen die bij hun starten direct een nieuwe mijlpaal hebben waar ze naartoe kunnen werken.
Op die manier heeft ieder individu binnen hun team een eigen “stip op de horizon”, zodat zij goed zicht hebben op wat hun toekomst bij SPIE te bieden heeft.
BONUSTIP: COMPLIMENTEER & BETREK JE TEAM
Deze bonus tip is misschien wel het makkelijkst om toe te passen: geef erkenning aan je team voor het goede werk dat ze leveren én laat zien waar ze met hun werk aan bijdragen! Na het ontvangen van een compliment maakt het brein of “ons beloningscentrum” dopamine aan, wat op zijn beurt een grote rol speelt in het humeur en motivatie. Dus ben je tevreden met de prestaties van je team? Laat het ze weten! Een klein gebaar met een grote impact (JobEducation, 2023).
Keer op keer spreken we lassers, verspaners en monteurs die ontzettend kundig zijn in de onderdelen die ze maken, bewerken of samenstellen. Het komt nog veel te vaak voor dat ze ons vertellen dat ze eigenlijk geen benul hebben waar deze onderdelen voor dienen, omdat ze slechts een werktekening onder hun neus geschoven krijgen. Dus een eenvoudige tip: laat zien dat je jouw team dankbaar bent voor hetgeen dat ze produceren en betrek ze in datgene waar dat hun eindproducten voor dienen.
Wat betrokkenheid jouw bedrijf oplevert? Uit onderzoek beïnvloed dit o.a. de volgende punten:
- Gezondheid; dus minder vaak ziek
- Trots; zullen je organisatie aanbevelen bij anderen
- Energiek; zetten zich meer in voor de leidinggevende en de organisatie
- Hulpvaardigheid; de alom belangrijke servicegerichte houding
- Enthousiasme; richting de klant en kritisch naar zichzelf toe
- Proactief; eigen initiatief tonend om de organisatie te verbeteren
- Meer tevredenheid; halen het beste uit zichzelf
Bron: OneTeam, 2017
DUS, CONCREET?
Samengevat: loyaliteit en een laag verloop creëer je niet alleen op basis van een goed salaris.
Het geven van waardering, betrokkenheid en duidelijke verwachtingen voor de toekomst zijn onderdelen
van het totaalpakket wat er voor zorgt dat je team maar al te graag bij jullie bedrijf blijft. Ga dus na of jullie:
Arbeidsvoorwaarden in lijn zijn met de beweegmotieven van je team
Goed ontvangen en ingewerkt worden en een vast aanspreekpunt hebben om de voortgang te bespreken
Je medewerkers een duidelijk plan hebben wat ze intern kunnen bereiken op het gebied van functie & kennisniveau
Tot slot: ben niet te zuinig met het geven van complimenten, dit kan je bedrijf op verschillende vlakken rendement opleveren!